Jak informowaliśmy na naszym blogu [Wpis do rejestru działalności na rzecz Spółek lub Trustów obowiązkowy do 30 kwietnia 2022r.] 31 października 2021 r. doszło do zmiany przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu („Ustawa”).
Na ich podstawie tzw. działalność na rzecz spółek lub trustów stała się działalnością regulowaną i może być wykonywana dopiero po wpisie do specjalnego rejestru prowadzonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Zasada ta nie dotyczy tylko radców prawnych, adwokatów oraz spółek w których wykonują oni zawód radcy prawnego i adwokata.
Działalność na rzecz spółek i trustów, o której mowa w ustawie, to w szczególności:
- tworzenie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- pełnienie funkcji członka zarządu lub umożliwianiu innej osobie pełnienia tej funkcji lub podobnej funkcji w osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- zapewnianie siedziby, adresu prowadzenia działalności lub adresu korespondencyjnego oraz innych pokrewnych usług osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- działanie lub umożliwienie innej osobie działania jako powiernik trustu, który powstał w drodze czynności prawnej;
- działanie lub umożliwienie innej osobie działania jako osoba wykonująca prawa z akcji lub udziałów na rzecz podmiotu innego niż spółka notowana na rynku regulowanym podlegającym wymogom dotyczącym ujawniania informacji zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub podlegająca równoważnym standardom międzynarodowym.
Wymogiem wpisu do rejestru, poza niekaralnością za określone w Ustawie typy przestępstw, jest wymóg posiadania wiedzy lub doświadczenia związanego z działalnością spółek lub trustów Może on zostać spełniony w przypadku:
- ukończenia szkolenia lub kursu obejmujących prawne lub praktyczne zagadnienia związane z działalnością na rzecz spółek lub trustów; lub
- wykonywania, przez okres co najmniej roku, czynności związanych z działalnością na rzecz spółek lub trustów potwierdzonych odpowiednimi dokumentami.
Jakkolwiek na etapie składania wniosku o wpis do rejestru nie jest konieczne przedkładanie dokumentów potwierdzających doświadczenie lub ukończenie szkolenia, to ubiegający się o wpis powinien nimi dysponować. Składając wniosek o wpis jest bowiem wymagane złożenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej, że wymóg posiadania wiedzy lub doświadczenia jest spełniony. Brak spełnienia powyższych wymogów może więc skutkować nie tylko odmową wpisu, ale również potencjalną odpowiedzialnością karną za złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia.
Z Ustawy nie wynika wprost, jaki zakres powinno mieć takie szkolenie, natomiast biorąc pod uwagę fakt, że wymóg wpisu do rejestru wynika z Ustawy, należy przyjąć, że szkolenie powinno odnosić się do zakresu obowiązków osoby wpisanej do rejestru związanych z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy. Powinno zatem obejmować takie kwestie jak: rozpoznawanie ryzyka prania brudnych pieniędzy, stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego czy informowanie odpowiednich organów o powziętym podejrzeniu prania brudnych pieniędzy.
Należy również pamiętać, o konieczności uzyskania od prowadzącego szkolenie certyfikatu poświadczającego jego odbycie.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani odbyciem takiego szkolenia zapraszamy do kontaktu z kancelarią.
r.pr. Michał Siembab
Partner
Telefon: + 48 667 704 010
Email: m.siembab@gkrlegal.pl