W świetle trwających obecnie rozgrywek Igrzysk Olimpijskich (IO) w Paryżu, warto przyjrzeć się prawnym i historycznym niuansom symbolu olimpijskiego, mając na uwadze głębokie znaczenie emblematu i rygorystyczne zabezpieczenia prawne mające na celu jego ochronę, jako uznanego na całym świecie znaku towarowego. Symbol ten, reprezentujący działalność Ruchu Olimpijskiego, unię pięciu kontynentów oraz spotkanie sportowców z całego świata w duchu uczciwej rywalizacji zaprojektowany został przez założyciela współczesnych IO – Pierre’a de Coubertina na potrzeby stworzenia uniwersalnego symbolu, przełamującego bariery kulturowe i językowe.
Rejestracja symbolu olimpijskiego
Ochrona symbolu olimpijskiego jest kluczowa dla zachowania jego integralności oraz prawidłowego wykorzystania, w tym celu Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl) podejmuje rygorystyczne kroki poprzez międzynarodowe rejestracje znaków towarowych oraz umowy zawierane z poszczególnymi państwami. Pierwsza rejestracja kół olimpijskich jako własności intelektualnej miała miejsce na mocy Traktatu z Nairobi w sprawie ochrony symbolu olimpijskiego, przyjętego w dniu 26 września 1981 r. Akt ten zapewnia ochronę przed nieautoryzowanym użyciem symbolu olimpijskiego w działaniach komercyjnych i promocyjnych we wszystkich krajach, które przedmiotowy traktat przyjęły (aktualnie 55 państw). Oprócz tego MKOI podjął kroki w celu zarejestrowania symbolu olimpijskiego na mocy różnych krajowych przepisów dotyczących znaków towarowych, aby zapewnić solidne ramy prawne dla jego ochrony.
MKOI nie poprzestaje na ochronie samego symbolu olimpijskiego, podejmuje się ochrony logo i emblematów poszczególnych Igrzysk Olimpijskich. Niezależnie od tego czy są to znaki słowne (nazwa i rok Igrzysk, ich motto), słowno-graficzne (grafika z podpisem „Paryż 2024”), graficzne (grafika kół olimpijskich lub odróżniających elementów graficznych logotypy danych Igrzysk), czy przestrzenne (wizerunek maskotki Igrzysk), a także domeny (”paris2024.org”), MKOl dba o zapewnienie im ochrony prawnej.
Logo olimpijskie Paryż 2024
znak towarowy nr 1527944
Znaki towarowe związane z miastem-gospodarzem Igrzysk są rejestrowane na długo przed ich rozpoczęciem. Sformułowanie “PARIS 2024” i inne były zgłaszane już w latach 2016-2017 (znaki towarowe dotyczące następnych IO również zostały już objęte ochroną, tj. “Los Angeles 2028” czy “LA 2028”).
Komitet organizacyjny Igrzysk Paryż 2024, we współpracy z MKOl, zarejestrował specjalne logo i emblemat wydarzenia, które zawierają tradycyjne koła olimpijskie wraz z unikalnymi elementami projektu, które odzwierciedlają kulturę i dziedzictwo gospodarza Igrzysk. Logo Paryża 2024, zaprezentowane w 2019 roku, składa się z trzech elementów – złotego medalu, płomienia olimpijskiego i Marianny – personifikacji Republiki Francuskiej. Komitet organizacyjny Paryża 2024 zapewnił rejestrację znaków towarowych w wielu jurysdykcjach, obejmującą szeroki zakres klas, zapewniając tym samym kompleksową ochronę przed naruszeniami. Logo XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich jest pierwszym w historii, które zostanie użyte zarówno na Igrzyskach Olimpijskich, jak i Paraolimpijskich.
Symbol olimpijski to coś więcej niż tylko logo, jest on reprezentacją jedności, różnorodności i doskonałości – wartości, które promują IO, w związku z czym zasady ochrony symbolu olimpijskiego rozciągają się na motto olimpijskie i paraolimpijskie, terminy takie jak np. “Olimpiada”, “Paraolimpiada”, czy “Stadion Olimpijski”, a także na oznaczenia, które zostały uznane za na tyle podobne, że stwarzają ryzyko wprowadzenia w błąd lub skojarzenia ich z Igrzyskami Olimpijskimi. Ochrona prawna kół olimpijskich ma kluczowe znaczenie dla zachowania integralności symbolu oraz zapewnienia, że pozostaje on odzwierciedleniem olimpijskiego ducha.
Zdjęcie: